Валута
BGN
  • USD
  • EUR
  • BGN
Език
Меню
Профил
Език

Категории

Вижте всички статии

Защо не трябва да оставяме автомобила на „Р“ без ръчна спирачка

Защо не трябва да оставяме автомобила на „Р“ без ръчна спирачка

Автоматичната скоростна кутия в съвременните автомобили няма механично задвижване с механизъм за превключване на режимите. Комуникацията се осъществява цифрово по кабели чрез електронен блок. Когато скоростният лост е превключен в режим D, автоматичната трансмисия получава електронен сигнал и хидравличните механизми, клапаните на хидравличния блок и съединителите преместват планетарните зъбни колела в желаната предавка.
 

По същия начин автоматичната кутия променя режимите „R“, „N“ и други. Ако водачът направи грешка и вместо „N“ лостът бъде насочен към „R“, тогава системата няма да позволи на предавката да се включи, като така ще се избегне повреда на трансмисията. Електронният блок ще игнорира командата и ще остави кутията в неутрално положение.

Но при включване на „автоматика“ в режим „P“ се задейства различен механизъм. Режимът за паркиране има директна механична връзка с автоматичната скоростна кутия чрез метален кабел. Механизмът задвижва специална скоба, в края на която има фиксатор. Този механизъм е разположен на вала на кутията, където има шлицово колело, подобно на зъбно колело. Когато механизмът удари жлеба, тя е здраво фиксирана.

Ако водачът премести скоростния лост в „паркинг“, фиксаторът захваща плътно вала. В този случай електрониката не влиза в действие.
 

Например, ако водачът погрешно включи режим „P“ при висока скорост, самата система няма да може да попречи на кутията да влезе в опасен режим. Фиксаторът ще щракне върху зъбите и водачът ще чуе силен звук от скърцане. А това никога не е добър знак. В кутията ще останат стружки, които представляват опасност. В най-лошия случай зъбът на фиксатора може да се счупи и да остане вътре в трансмисията.

Паркиране под наклон

Приблизително същата ситуация, но в по-малък мащаб, се получава при паркиране под наклон всеки ден. Шофьорите често бързат и включват режим „P“, преди колата да спре. След това се усеща лек удар, на който обикновено не се отдава никакво значение. Въпреки това няколко такива удара всеки ден в продължение на няколко години водят до умора на метала. И след години работа, когато деформацията достигне критична точка, фиксиращият зъб може да се счупи.

 

Как да паркираме правилно?

Когато включвате автоматичната скоростна кутия на „паркинг“, е важно да премахнете излишното натоварване от заключващия механизъм и зъбите на вала на скоростната кутия. За да направите това, преди да включите режим „P“, трябва да активирате ръчната спирачка. Алгоритъмът изглежда така: Първо водачът спира колата и, без да отпуска педала на спирачката, дърпа ръчната спирачка.
В този случай автомобилът разпределя натоварването върху спирачките и дисковете. След това, когато автомобилът е стабилно фиксиран на място, можете да освободите педала на спирачката и да включите скоростния лост в режим „P“.

Остави мнение/коментар

Код за сигурност
    Все още няма коментари
G-H33EHC7K0W